Deze website was voorheen de website van Jong & homo. Maar nu kun je hier de inmiddels 17 jarige Bas Leijgraaff volgen wat betreft zijn (nieuwe) projecten. Deze website gaat z.s.m. van start!
Volg mij ook op Twitter: @BasssL
Het eerste project van Bas: Jong & homo. Bestellen?
Klik hier (Het eBook Jong & homo)

vrijdag 1 juli 2011

GAY.NL - INTERVIEW

Eindelijk! Het interview is online! Check hieronder het artikel! Bron: gay.nl


‘Zijn school had nog nooit meegemaakt dat er iemand uit de kast kwam’
30-06-2011 | Entertainment




Bas Leijgraaff is 16 jaar en komt uit Veenendaal. Hij is net uit de kast gekomen en heeft besloten een boek hierover te schrijven. Gay.nl redactielid Mel spreekt met hem en zijn moeder af om te vragen over het boek en het 
conservatieve Veenendaal.


Ik had afgesproken in het Stadscafé Meneer de Uil.  Eenmaal binnen kwam niet veel later een doodnormale tiener binnenlopen met zijn moeder. Bas, die op het eerste oog een hele verlegen jongen lijkt te zijn, begon al gauw over zijn boek. Het bleek een spontante ingeving te zijn!
“Waarom ik een boek wilde schrijven? Ik wil andere homojongeren helpen en dacht op een dag  ‘ik ga gewoon een boek schrijven’. Het wordt een verzameling van voornamelijk coming-out verhalen, dus andere jongeren met een verhaal zijn van harte welkom. Ik heb ook bekende Nederlanders gevraagd,  zo hebben Nicolette van Dam en Sipke-Jan Bousema al 
gezegd mee te willen helpen.”

'Ik wil positieve verhalen'
Bas heeft al veel inzendingen gehad. Echter niet iedereen mag in zijn boek komen. “Ik wil positieve verhalen in mijn boek en aan verhaaltjes in MSN-taal heb ik niks.”
Zijn moeder staat volledig achter hem “ Hij mag zijn zoals hij is. Ik stimuleer dat!”, zegt ze trots. Zoals vele moeders wist ze al dat Bas homo was toen hij  nog veel jonger was. Ook zegt ze dat, ondanks de conservatieve sfeer, de gemeente van Veenendaal zijn boek steunt. “ De jongerenraad van Veenendaal helpt hem verder op weg. 
Ze sponsoren hem en hebben al aangegeven 100 boeken af te nemen, wat als lesmateriaal zal worden gebruikt.”

'Zijn school had nog nooit meegemaakt dat iemand uit de kast kwam'
Bas zijn eigen coming out ging niet vlekkeloos. “ De schoolleiding zei dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat iemand uit de kast kwam”, zegt de moeder enigszins ongelovig. “De school heeft meer dan 1000 leerlingen. Toen hij uit de kast wilde komen, wilde de directie kijken wat de beste manier was en of het wel verstandig was om uit de kast te komen. Ze wilde zijn veiligheid garanderen. Uiteindelijk heeft Bas gewoon besloten het te vertellen en heeft hij ook uitstekende begeleiding gekregen vanuit de school zelf.”
“Veenendaal is niet altijd even homovriendelijk”, zegt Bas. “Mensen hier zijn erg gelovig en naar aanleiding van een interview met de lokale krant heb ik een paar homofobe mailtjes gekregen. In een mailtje stond dat ik ziek was, maar als ik naar de kerk zou gaan kan ik genezen worden.” Wellicht een nieuwe zondagsactiviteit?
In het dagelijks leven studeert Bas Zorg en Welzijn en is hij een Social Media-diertje. Hij oogt onschuldig en verlegen en van uitgaan moet hij (nog) niks hebben.
“Zijn coming-out heeft hem wel veranderd trouwens”, zegt zijn moeder. “ Voordat hij het vertelde was hij een heel verlegen jongetje. Hij had nooit een grote mond en wilde nooit haantje de voorste zijn. Pas nadat hij uit de kast kwam is hij veel zelfverzekerder geworden. Hij is nu lekker zichzelf!”

Heb jij een interessante coming out gehad en wil je dit met meer mensen delen?  Schrijf dan een verhaal naar basss@hotmail.nl Je kunt Bas ook volgen op zijn blog! 

MK


Geen opmerkingen: